Vidám kötött sapka minta - Lana Grossa About Berlin Fonalteszt

2020. március 20.

sapi_fonal_05.png

Tudom, tudom már szinte teljesen vége a sapka szezonnak, kicsit meg vagyok csúszva. De legnagyobb örömömre nemrég újból részt vehettem az 1001 Fonalbolt tavaszi fonaltesztjén, így hozzájuthattam a világ legpuhább vastag fonalához. Így hosszas töpengés után úgy döntöttem, jó idő ide vagy oda, én szeretném ha ez a pihepuha fonal mindig a füleimet simogatná. Még ha csak jövő télen is fogom hordani legközelebb, akkor is sapkát kötök a Lana Grossa About Berlin szupervastag fonalából!

A fonalról - Lana Grossa About Berlin

sapi_fonal_02.png

Körülbelül egy hónappal ezelőtt keresett meg az 1001 Fonalbolt, hogy nem szeretnék-e fonalat tesztelni. Én persze megint elképesztően megörültem a lehetőségnek és alig vártam, hogy kézhez kaphassam a Lana Grossa tavaszi kollekciójából nekünk szánt gombolyagokat! 

A Lana Grossa About Berlin Bulky egy vastag, pihepuha félig pamut és félig modal (erről még később beszélünk) fonal. Eleinte elhatároztam, hogy egy kis táskát fogok horgolni belőle, mivel kép alapján ilyen pólófonalszerű fonalra számítottam. Viszont amikor elmentem az 1001 Fonalboltba ugyanaz történt mint a tavalyi Phil Degrade fonal tesztelésekor! Megfogtam a kis gombolyagokat és rájöttem, hogy mindenképp valami ruhadarobot, vagy kiegészítőt lenne inkább érdemes csinálni belőle, ugyanis rendkívül puha és kellemes a fonal tapintása. Úgyhogy jött az újratervezés, és így jött a sapka. 

Vastagság és textúra

sapi_fonal_03.png

Amint az előbb említettem, címkéje szerint 50%-ban pamut és 50%-ban modal fonal. Tudom, tudom már neked is gondolom az egekben a szemöldököd, hogy mi a frász az a modal. A modal elvileg egy félszintetikus fonal, amit bükkfából készítenek.

Az About Berlin fonal felépítése amúgy nagyon érdekes. Egy puha, vattaszerű belső töltelék van beletöltve egy nagyon vékonyan szőtt kis hengerbe, olyan a fonal mint valami kis hurka. Azt hiszem a puha belső töltelék lehet a pamut, és a vékony szőttes külső réteg lehet a modal. A címkén 10 mm-es tűt ajánl a fonalhoz, én 8-assal kötöttem a sapkát, így kicsit feszesebb, tömöttebb lett.

sapi_fonal_01.png

Ez a szőtt kis külső hurka adja a pihepuha tapintását a fonalnak és ettől van egy ilyen szép, selyemszerű fénye is az egésznek, ami aztán rendkívül elegáns hangulatot kölcsönöz a fonalnak. Egyetlen hátránya ennek a szövött kis csőnek, hogy ha levágod, és véletlenül meghúzol egy kis szálat benne, nagyon könnyen elkezd bomlani. Ezért érdemes odafigyelni a fonalvégekre.

Ezen az egy dolgon kívül viszont álom ezzel a fonallal kötni, annyira puha és selymes, vastagsága ellenére nagyon könnyed és légies. A szövött cső miatt nem bolyhosodik, nem ágazik szét, ezért aztán kezdőknek is nagyon jó fonalválasztás lehet.

A sapka minta

sapi_fonal_05.png

Mielőtt belecsapnék a sapka minta rejtelmeibe tudnotok kell, hogy ez egy emléksapka. Volt ugyanis egy kedvenc Dechatlonos kötött sapkám (az izlandi cikk borítóján láthatjátok rajtam), amit aztán tavaly a karácsonyi céges csapatás közepette valahogy sikerült elhagynom. Ez rendkívül megviselt és úgy dönöttem, hogy a régihez hasonló sapkát kötök. Ezért választottam ezt az "elnyújtott rizsmintát" és emiatt lett kétszínű a sapi. Innen is: RIP türkiz dechatlonos sapim! No de most a gyors megemlékezés után jöjjön a minta!

Eszközök

  • 2 gombolyag különbőző színű Lana Grossa About Berlin Bulky fonal az 1001 Fonalboltból. Én szürke (light grey) és barack színű (mandarin) melett döntöttem.
  • 8 mm-es zoknikötőtűk, vagy aki körkötőtűs, használhat 8 mm-es körkötőtűt is.

Méret

Ez a sapka egy átlagos női fejre jó. Legalábbis abban az esetben, ha az én fejem átlagos. Remélem az. Az én fejkör méretem kábé 50 cm, de szerintem kicsivel nagyobb fejű emberekre is pont passzol. Mivel baromi egyszerű a minta, könnyen átméretezheted a saját fejedhez. Nálam 10 centiméter 11 szemnek felelt meg.

sapi_fonal_04.png

Minta

Alapminta - elnyújtott rizsminta

Ezzel az egyszerű mintával fogsz végig körben haladni. Ezt a négy sort ismételd végig:

1. sor: *1 S, 1F* - ismétlés a sor végégig
2. sor: *1 S 1F* - ismétlés a sor végégig
3. sor: *1F 1S* - ismétlés a sor végéig
4. sor: *1F 1S* - ismétlés a sor végéig

Sapka minta

1. sor: szedj fel a szürke fonallal 52 szemet a zoknikötőtűidre. Oszd el őket a négy tűre, 13 szem legyen egy tűn. Ha kényelmesebb, eloszthatod őket három tűn is. (Akkor 16-18-18 szem mehet egy tűre)
2 - 16. sor: szürke fonallal haldj körbe a fenti elnyújtott rizsminta szerint
16. sor vége: válts át a barack színű fonalra és folytasd a a szokásos mintát
16 - 28 sor: barack színű fonallal haladj körbe a fenti elnyújtott rizsminta szerint
29. sor: *2 szem simán össze, 2 szem fordítottan össze* - ismétlés a sor végéig (26 szem)
30. sor: *2 szem simán össze, 2 szem fordítottan össze* - ismétlés a sor végéig (13 szem)
31. sor: *2 szem simán össze, 2 szem fordítottan össze* 1 S - ismétlés a sor végéig (7 szem)
32. sor: *2 szem simán össze, 2 szem fordítottan össze* 1 S - ismétlés a sor végéig (4 szem)

Végül vágd el a fonalat és húzd át az utolsó négy szemen. Ha szeretnéd, hogy a sapka kicsit hosszabb, csúcsosabb legyen, akkor a 32. sorig kösd a nyújtott rizsmintát és utána kezdd el a fogyasztást.

sapi_fonal_07.png 

Pom-pom kísérlet

Én elkövettem azt a hibát, hogy megpróbáltam pom-pomot készíteni a fonalból a sapihoz (mondjuk így visszagondolva elég amatőr gondolat volt, mert amúgy túl vastag is hozzá talán, meg hát nem is vagyok egy nagy pom-pom mester, lehet hogy ez is volt a baj). Szóval mivel az About Berlin fonal belül pamuttal van töltve, ezek a kis pamutszálak könnyen kiesnek a fonal szőtt külsejéből, ha túl rövidre vágod a szálakat. Ezért aztán végül pom-pom-ot nem sikerült belőle készíteni, viszont egy fél kiló színes kis szöszmöttel az ölemben végeztem. Szóval pom-pom-ot csak óvatosan készíts belőle.

 sapi_fonal_06.png

Pár hete már hordom a sapkám hideg estéken, pihepuha, csodálatos a tapintása és nagyon-nagyon meleg. Pedig nem is várnám annyira egy pamutfonaltól. Remélem érthető volt a minta, ha bármi kérdésed, problémád lenne vele, írj nyugodtan. Ha tetszett a a cikk, ne felejtsd el megosztani és követni minket Facebook-on, vagy Youtube-on, hogy a további tartalmakról se maradj le! Végül, de nem utolsó sorban pedig szeretném megköszönni az 1001 Fonalboltnak a tesztelési lehetőséget és a csodás Lana Grossa About Berlin fonalat, szuper élmény volt!

A bejegyzés trackback címe:

https://simakotes.blog.hu/api/trackback/id/tr315530752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mandula Karana 2022.02.20. 18:12:45

Wow! nagyon profi vagy abban amit csinálsz! nwn
süti beállítások módosítása