Extém, picitbolond férfi és köt - Interjú Stephen Westtel

2015. február 16.

westknits_kotes2.png

Stehen West nem egy hétköznapi fazon. Az amerikai származású, Amszterdamban élő designer még középiskolás korbában kezdett el kötni, rendhagyó mintáival és extrém személyiségével azóta megkerülhetetlen alakja lett a nemzetközi tervezőknek. Stephen különleges mintáit Westknits márkanéven saját maga prezentálja, a Yarn tale amerikai blogonak köszönhetően pedig lehetőségünk nyílt elhozni nektek egy érdekes interjút Stephennel, amiben elmeséli, hogyan szeretett bele a kötésbe és milyen őrült tervei vannak a jövőre nézve.

Mikor kezdtél el kötni? Hogyan kezdődött az egész?
Középiskolában kezdtem, amikor néhány barátom megtanított rá, viszont az első kötött darabom legalább annyira ronda volt, mint amennyire magát a kötést kényelmetlennek éreztem. A kezdeti nehézségek ellenére viszont továbbra is nagyon érdekelt az egész, ezért vettem egy könyvet és megtanultam az alapokat. Az első projektjeim akril sálak voltak, de akkoriban még ritkán kötöttem. Aztán mikor egyetemista lettem, átköltöztem Urbanaba (USA, Illinois állam) és rátaláltam egy helyi fonalboltra, ahol felfeldeztem a természetes fonalakat. A merino, alpaka és a többi csodálatos fonalba rögtön beleszerettem és már nem volt visszaút, teljesen rákattantam a kötésre.

westknits_simakotes.png

"Semmi sem szabhat határt a képzeletednek."

Mikor kezdtél el először saját mintákat tervezni?
Eleinte csak mások mintái alapján kötöttem és nagyon szigorúan ragaszkodtam az előírtakhoz. Viszont magasságom miatt (Stephen majdnem 2 méter magas) néha muszáj voltam kicsit változtatni a mintákon. Minél többször írtam át egy meglévő mintát, annál jobban élveztem. Kicsivel később már csak saját terveim alapján kötöttem, amiben szerintem az a zseniális, hogy pontosan azt kapod a munka végén amit elképzeltél, semmi sem szabhat határt a képzeletednek. De az is lehet, hogy mégse azt kapod, amit kitaláltál, hanem valami furcsaságot, de abból meg újabb ötleteket nyerhetsz. (nevet)

stephen_simakotes_2.png

Sálak sálak és még több sál. Úgy tűnik mindenki szeretne egyet közülük és nagyon sok sálat tervezel. Mi van a sálakban, ami ennyire vonz téged?
Legalább annyira szeretek sálakat hordani, mint kötni őket. Különösen szeretem a vékonyabb, kisebb háromszög sálakat, amiket bármikor horhadsz. Továbbá az is előny, hogy nagyon gyorsan lehet őket megkötni, gyakran pedig elég egy vagy két gombolyagnyi fonal hozzá. Vékonyabb, 2-3 mm-es fonalakból szeretem a legjobban kötni őket, nagyon szép lesz az esésük ettől. 
A sokféle funkció miatt is érdekelnek a sálak, mivel hordhatod őket nyakad, vagy a vállad körül, körbetekerheted magadon sokféleképp, és ezek a lehetőségek mind befolyásolják a tervezést. Általában háromszög alakú sálakat kötök, a keskenyebbik felénél kezdem, hogy kevesebb szemet kelljen felszedni és látványos érzés legyen a növekedés.


/A fenti videón Stephen egyik őrült projektjét láthatjátok: A Westknits fun squad (mókacsoport) célja hogy népszerűsítse a kötést, mindezt eszement videók segítségével. A fenti videón Stephenék megmutatják, milyen sok helyen köthetsz Rejkjavikban. Én személyszerint rohannék kötni ennek hatására, tényleg, imádom! /

Honnan nyered az inspirációt terveidhez?
Néha képekből, különböző felületekből merítek ötletet, de leggyakrabban a fonal befolyásol és maga a kötés folyamata. Ezért gyakran csak egyszerű sima sorokat kötötök, és inkább a fonalra helyezem a hangsúlyt. Egyszerű, tiszta sorok, érdekes színekkel és formákkal kombinálva. Ez vonz a leginkább. Persze vannak nagy kedvenc designereim is, akiktől sokat tanultam és tanulok most is, mint például Jared Flood, Ysolda Teague, Gudrun Johnston, vagy Kristen Kapur.

askews

 

Na jó, még egy-két gyors kérdés, felkészültél? Aha.

Ha fonal lennél, milyen lennél? Hm.. Most épp Malabrigo Twist, nem bírok leállni vele.

Kedvenc helyed kötéshez? Kint, az árnyékban. Persze csak ha épp meleg van.

Most épp mit kötsz? Uff. Sok mindent, egy kardigánt, Connie Chang Chinchio mintája, egy pár kesztyűt Mari Muinonentől, egy pulcsit Todd Gockentől, még egy pulcsit és egy sálat, utóbbiakat saját tervek alapján.

patya_minta_sima.pngSzeretnétek ti is valamit kötni Stephentől? Raverly profilját itt találjátok, ingyenes mintáit pedig itt. A legjobbat pedig a végére tartogattam! Stephen blogjában pontosan elmagyarázza, hogyan készítsünk egy kevésbé szeretett kötött pulcsinkból nadrágot, azaz swants-et. (a sweater és a pants összegyúrásából jött ez a szó, magyarul talán ööh.. patya?) Elég furán fest, de jól jöhet egy ebben a hideg időben, aki elég bátor, annak patyakötésre fel! :D



Érdekelne még több érdekes designer?
Olvass  Stephanie Dose-ról a tündérlányról!

A bejegyzés trackback címe:

https://simakotes.blog.hu/api/trackback/id/tr127143819

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.02.17. 18:27:40

Kiraly! Nagyon jo szinei vannak :) Viszont nem tudom mi benne az eszement, vagy a "picit bolond"? Tudom, hogy mostanaban nagy divat ez, es mindenhol latom, szoval ne haragudjon a kedves blogger, hogy pont az o posztja alatt fakadok ki, de elmondhatatlanul, rettenetesen, iszonyuan idegesito, karos, es ertelmetlen dolognak tartom azt, hogy mindenki, aki egy kicsit is kreativabb, eros a kepzeloereje es kepes is megvalositani a szokatlan otleteit, az megkapja a "flugos" jelzot, es, hogy akkor biztosan egy elvarazsolt hulyegyerek aki nem ert a matekhoz, vagy valami egyeb fogyatekossaga van, merthat valaminek lennie kell. Hat nem, ez nem igy van, a kepzeloero, kreativitas egy fejlesztheto dolog, ahhoz pedig, hogy megvalositsa az elkepzeleseit, pont ugyanolyan iszonyu sok munka, szorgalom, es kitartas szukseges, mint barmilyen masik, nem kreativ munkahoz, amit "normalis" emberek csinalnak. Megegyszer, elnezest, hogy pont itt jott ki belolem, csak fontosnak ereztem elmondani :)

tökreköt 2015.02.17. 19:09:34

@mojyo: Igen, értem mire gondolsz és egyetértek vele. Mármint azzal, hogy nem jó a kicsit kreatívabb, formabontóbb embereket ezen tulajdonságuk miatt rögtön megpecsételni "őrültnek", és igen, szerintem se a blonod teszi a zsenit/kreatívat. Én személy szerint csak a gatyaprojektje miatt írtam ezt a jelzőt, meg a funsquad-os videók miatt, mert azok szerintem egy kicsit tényleg bolondosak. :) Meg a bolond itt nem pejoratív jelző számomra, inkább játékos, de meg tudlak érteni. És jó, hogy kijött belőled! :)

2015.02.17. 21:25:01

@tökreköt: OK, akkor jo, orulok, hogy ertetted, koszonom, hogy nem sertodtel meg, hogy ebbe belekotottem (no pun intented) :D Amugy szerintem a gatyaprojekt se orultseg, hanem nagyon is racionalis reciklalas, jol fognak jonni ezek a "patyak" a hidegben meg egyszer szerintem! :D Szoval nagyon jo kis blog ez, sajna en nem tudok kotni, de erdekel a tema, hordani peldaul nagyon szeretek kotottet, szinte csak azt :) Ezek a designer bemutatasok erdekesek, es a fonalakrol is erdekes olvasgatni, szoktam a festegetesukkel kiserletezni, igaz, nem kotesre hasznalom oket. De majd megtanulok, majd olvasom a vonatkozo reszeket a blogodon ;)
süti beállítások módosítása